Followers

Friday, December 10, 2010

Hari Raya Haji ( korban! )

Assalamualaikum. ( wah tetiba rasa sopan) hehe. Raya haji dah lama dh berlalu  pada 17 nov lalu, tapi aku baru nk update entry nie (haish!lambat mcm siput oikk ooikk la kau nie hihi). Raya haji tahun nie macam biasa lah kan balik kampung kat Langkawi dan semuanya serba ringkas je, sebab 3 hari lepas raya haji mak ngah aku buat kenduri kawen anak ketiganya dan nie kenduri pertama lah bagi keluarga mereka. Raya haji pun tak terasa sangat sebab masing-masing sibuk bergotong-royong untuk kenduri berkenaan. Huh! letih tu usah ckp lah kn macam mana kalau buat kenduri. huhuhu. Sehari sebelum kenduri tu pulak, pak ngah aku korban kan dua ekor lembu untuk kendurinya. Wah! besar betol lembu2 ternakan pak ngah aku nie. Kalau ( lelaki ) lembu2 nie bole dikatakan badan macam orang bina badan tu tau. hihihihi. ( ade ke mcm tu pulak hehe ). btw,ape yg aku nk cerita nie sebenarnya masa tengah korban lembu tu. ouh! pilunya hatiku masa tu. huhu. KESIAN! org ckp kalau kesian kat binatang yg nk kena korban nanti tak bole makan,haram! tapi,aku tatau nk ckp mcm mana lah sebab aku betol2 tak sampai hati tgk kesakitan yang ditanggung saat pisau yang di asah tajam tu menghiris.....ouh! tak sanggup rasanya..Saat tu aku rasa bersyukur sangat sebab aku dilahirkan di dunia nie sebagai manusia. Masa tu aku tgk lembu tu betol rasa tersiksa dan sempat aku menangis tau...uhuk sedih mengenangkan lembu2 tu. hihihi. aku cerita pasal lembu nie bukan sebab da tade entry lain da aku nk tulis,sebenarnya aku nk bgtahu kita patut lah bersyukur kerana dilahirkan sebagai manusia kt muka bumi nie tau. tapi kan,sempat jugak aku snap gambar lembu2 tu sebelum dan selepas disembelih. nk tengok tak??? heheheh

papa n cousin ( pengantin lelaki)
bergotong-royong meriahkan kenduri esok hari hihi

kasih (adek) & maisara (cousin)
turut menyibuk kan diri bersama =)

naufal hadi
bersama antara lembu-lembu ternakan pakngah

huh tengok lembu nie.....kesian kan.....

menanti saat untuk di sembelih...

sakitnyaaa....lembu nie merengus kesakitan....


ouh....sakitnya saat nie la menagis aku melihatnya...


 bersyukurlah kita kerana dilahirkan di muka bumi nie sebagai manusia....
(hehehe tu je yg aku dpt kongsikan dgn semua)
gambar lembu pun aku nk bubuh hihi